Der er lige sendt bud efter dig. Du skal holde kursus i en kæmpestor koncern, som har brug for at nogle af deres arbejdsprocesser bliver standardiseret. Koncernens ledelse ser også gerne, at arbejdsprocesserne løbende bliver forbedret. Arbejdets kvalitet skal være den bedst mulige. Og kvaliteten skal altså forbedres hen over tid. Javel. Det bliver en udfordring. Du har derfor lagt hjernen i blød, for at tænke over, hvilken indgangsvinkel til kurset du skal starte med.
Training Within Industries
Et er helt sikkert: Kursisterne skal lære om TWI. De skal have fyldestgørende svar på det spørgsmål, som du ved, du bliver mødt med allerførst: ”Hvad er TWI?”. Det, som du ikke er helt sikker på, er, om du skal tale meget om LEAN og om historierne bagved LEAN og TWI. Det der med historierne beslutter du at springe meget hurtigt igennem. Blot henvise til litteratur, hvis der er nogen, som er specielt interesserede. Men til spørgsmålet om hvad TWI er, skal du altså svare fyldest gørende.
Din erfaring har nemlig lært dig, at når kursisterne forstår, hvad TWI i virkeligheden går ud på og hvordan det fungerer i en virksomhed, så bliver de bedre til selv at se, hvordan standarder kan hæves og kvalitet kan forbedres. De – nogle af de mere erfarne kursister altså – bliver også bedre til at få ikke så erfarne medarbejdere ind i processen. Det sikrer, at arbejdet bliver udført, så standarden ikke brydes.
En del af LEAN universet
Du er glad for, at du tog den TWI uddannelse, som har sat dig i stand til at kunne undervise andre mennesker i TWI. Det er en specialiseret uddannelse indenfor hele det store univers, som I kalder for LEAN. Faktisk, så anser du TWI som en af grundstenene i en organisations LEAN proces. Og med god grund. LEAN handler jo om at identificere og afskaffe flaskehalse i arbejdsprocesser samtidigt med at produktet eller servicen forbedres – til kundernes eller brugernes tilfredsstillelse.
Og det er her, at TWI kommer ind som et meget vigtigt element. Det er nemlig meget teoretisk at lære om LEAN processer – ofte giver det bedre mening, når disse processer afprøves i den virkelige verden. Ude på arbejdspladserne. I organisationerne. Altså i praksis. Og det er det, TWI handler om. TWI betyder jo Training within Industries. Det er dér, tingene virkeligt sker.
Undervisning i TWI
Og du elsker at besøge virksomhederne, når du skal give personale TWI træning og uddannelse. Det er jo inspirerende – og ja, du vil endda sige livgivende. Der er jo ikke to virksomheder eller organisationer, der er ens. Du får indblik i forskellige måder at udføre ’det samme’ arbejde på. Du kan se de forskellige resultater. Du kan vejlede og foreslå forbedringer. Men det går ikke.
Du vil hellere have, at det er medarbejderne selv, der foreslår forbedringerne. Det er jo det, din TWI uddannelse fokuserede på: Du skal fungere som en slags katalysator for, at medarbejdere i en virksomhed tager ansvar for deres job i netop den virksomhed. Det har du forstået for lang tid siden. Du vælger derfor, at kurset ikke skal bestå af flere timers ’teori og historie’. Tiden skal bruges i praksis og med dialoger.