Klistermærker og wrapping folie

Hvis du bor i et af de her parcelhuskvarterer, som blev etableret engang i ’70erne, så nyder du freden og roen – og den hyggelige atmosfære, der hersker dér. Men du nyder lige så meget at komme ind til byens centrum for at kigge på butikker, gå på udsalg, finde en gave til en kær person. Og her kan det godt tænkes, at du bliver lidt overvældet af uroen. Du ser biler med reklamer for forretningsdrivendes ydelser – fx blikkenslagere. Du ser bybusser, der viser store reklamer for en film, der går i biografen – eller et hudprodukt til unge piger med uren hud. Reklamerne sidder uden på køretøjet og er sat så præcist, at du faktisk tror, at den er malet direkte på bilen eller bussen. Det er den dog sjældent.

Særlig folie til indpakning af biler

Det kan godt være, at det faktisk bare er et klistermærke, der er blevet sat på bilen. Der findes nemlig specialiserede forhandlere (og montører), som sælger særlige klistermærker til biler. De sælger også folie til indpakning af biler. Det kan være, at klistermærket skal skiftes ud jævnligt. Fx bussens reklame. Filmen, som bussen reklamerede for, går ikke længere i biografen. Nu skal bussen så reklamere for en særlig pizzarestaurant. Den pizzarestaurants marketingassistent har derfor været på nettet for at lede efter de særlige klistermærker. Han eller hun har sikkert brugt to minutter på Google: ”Klistermærker til bil” stod der i søgefeltet. Og dér fandt han en forhandler af de klistermærker, som skal op på bussen. Marketingchefen har valgt klistermærkerne, fordi de er billigere end folie.

Begrænset budget

Pizzarestaurantens markedsføringsbudget har grænser. Men assistenten kunne sådan set også have søgt efter ”folie til bil”. Han ville sikkert have fået de samme resultater frem. Det er nemlig typisk, at en forhandler sælger både folie til biler og klistermærker til biler. De samme forhandlere sælger ofte også særlig folie til vinduer, som enten kan anvendes som reklamer – eller som kan forhindre, at forbipasserende kan se ind i rummet udefra. Og forhandlerne tilbyder at trykke folien eller klistermærkerne i det design, som du gerne vil have.

Reklamer i bybilledet

Du tænker nok ikke over det, når du er inde i byens centrum. Men farverne og reklamerne på bilerne og busserne bevirker, at du bliver lidt svimmel og overvældet. Og ja, der er jo nok også en del larm. Selvom vi har elektriske biler og busser, så kan det farverige gadebillede faktisk skabe støj. Derfor er det rart at komme hjem til freden og roen. Men næste gang du savner larmen inde i centrum, tager du ikke bussen. Du bruger bilen og lægger mærke til, at du faktisk selv har et klistermærke på din bil. Det er sådan et af de der små danske flag, som du fik udleveret for en del måneder siden, da du var henne for at tanke op. Du kan ikke lade være med at smile. Du har aldrig før tænkt over det: Folie og klistermærker til bil er almindeligt. Og ja, nu hvor du tænker dig ekstra godt om, så er der faktisk ikke en eneste bil her i kvarteret, der ikke har et eller andet klistermærke på sig.